Framtidstankar


Snart vet jag var jag ska plugga arkitektur i höst och fem korta år framöver... Förhoppningsvis blir det i Lund. Häromdagern så träffade jag min kusin Daniel och hans familj från Lund. De har övertygt mig om att jag kommer att ha en rolig tid där... och jag känner en trygghet av att ha dem där också...

Idag har jag tränat cirkelfyspass med mamma... Shit vad jobbigt det var... så det ska jag nog fortsätta att gå på...

Då jag ska bli arkitekt så har jag ju följt den inte särskillt proportionerliga slussendebatten med intresse. Att det blivit partipolitik av saken är ju ganska galet. Alla populistiska kompromisser av det inte så jättesmarta grundförslaget gör det ju bara sämre. Risken är att resultatet endast blir en folkgles platta med en galleria under. Måhända får man bra utsikt från ett torg vars storlek liknar "censurerat torg" i världens största kommunistdiktatur. 

Så jag har tagit fram ett eget förslag. Istället för en gigantisk platta vars storlek effektivt kommer att förta känslan av folkvimmel och intimitet. Så föreslår jag att man istället skapar tre olika torg med olika kvaliteter. Ett stort öppet torg framför stadsmuseet. Ett torg med klassiska proportioner och vy ut mot gamla stan. Och slutligen ett trapptorg med caféer, barer och restauranger.


Vy från saltsjön. En stor öppen yta med många av de kvalitéer som idag finns vid slussen. D.v.s öppet, panoramautsikt och biltrafik. Det nya kulturhuset smälter väl in i topografin. Dess torn gör att byggnaden sticker ut och profilerar sig, samtidigt som den också framhäver delar av husgyttret.


På "trapptorgets" terasser trängs uteserveringar med gallerier och småbutiker. En plats där människor tillåts stanna upp. En intim och storslagen plats som upplevs som folktät, med både passerande och tillstannande människor.

De tandliknande glastornen släpper igenom solljus på terraserna och skapar intressanta ljuseffekter. I trapporna sitter turisterna och vilar sina ben med utsikt mot Gamla Stan. I strömmen finns en surfvåg för surfare. Gång/cykelbron är bred med utrymme för gatustånd, vilket skapar liv och attraktion till den annars så händelselösa övergången mellan Söder och Gamla Stan. Det är en plats där det finns massor att upptäcka. Den förhållandevis stora ytan bryts upp i en massa små rum, trapporna gör det lätt att röra sig i olika riktningar. Formen på huset är inspirerat av berget Taulliraju i cordillera blanca - kanske ett av världens vackraste berg!
                     
Fosters förslag: Skuggig och Otillgänglig Kaj.   ||    Mitt förslag: Solig och tillgänglig Kaj


En snabbkartskiss över hur det skulle kunna se ut

Förslaget är uppdelat i tre torg och en kulturbyggnad. Det torg som betecknas torg i kartan har en inramad vy mot Gamla Stan. Framför stadsmuseet bibehålls en stor öppen yta med utsikt mot saltsjön. Kulturhuset är en blandning av inomhusgata (butiker och shopping) och kulturhus med bl.a musikscen. Längs sidorna av huset ska en bred trottoar skapa känsla av torggata. Mot Gamla Stan vänder sig huset med ytterliggare en "glastorggata" med vy mot Gamla Stan. Huset ska locka till sig människor under hela dygnet och ge en "staden som aldrig sover känsla". En stockholmsk ikonbyggnad med vykortsstatus...

Trafiklösningen är i princip densamma som i fosters förslag. Förutom att trafik från Gamla Stan till Katarinavägen och vice versa går i tunnel under korsningen, vilket ökar framkomligheten och minskar trafikledskänslan i markplan.




Så till positivt och negativt.

Positivt:

Flera typer av torgytor med olika kvalitéer. Attraktiva kajer. Soligt och ljust. Mindre trafik i markplan ger mindre buller. Ytor nära vägarna blir mer attraktiva genom bredare trottoarer och trädplanteringar. Läget, samt den säregna formen hos kulturhuset gör det till en självskriven ikonbyggnad för stockholm - på gott och ont. Stadsgårdskajen får ny bebyggelse.

Negativt:

Vattenytorna minskas till viss del på grund av de terrasserade kajerna. Kompenseras genom att Söder och Gamla Stan hamnar fysiskt närmare varandra än i Fosters förslag, samtidigt kvarstår fortfarande en betydande del av vattenytan. Gallerian under markplanet blir mindre på grund av trafiklösningen. Kan kompenseras genom att man lägger till en undervattensgalleria under själva slussen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0